top of page
Blog: Blog2
  • melleschoolaert

Mijn favoriete boeken over gelukkig eten

Het was een bewuste keuze om over gelukkig eten te schrijven. De adjectieven 'gezond', 'mindful' en 'bewust' waren ook in de running, maar die dekten de lading niet. Maar welk woord dan wel? En dan was daar ineens de ingeving: 'Gelukkig! Ik wil over gelukkig eten schrijven!' Dat is waar ik het over wil hebben, adgectieven als 'gezond' en 'mindful' vallen daar voor mij onder.


Gelukkig eten is voor mij niet vanzelfsprekend. Ik heb eigenlijk zelfs een beetje een haat-liefde relatie met eten. Oké, veel meer liefde dan haat, maar ik hecht veel belang aan gezondheid en heel veel lekkere dingen passen niet in het gezondheidskraam. Daarbij komt dat ik gewoon echt heel graag eet (en kook) en met een chronisch 'ik-heb-weer-teveel-gegeten'-probleem kamp. De combinatie van zin hebben in ongezond en vaak teveel eten is moeilijk af te stemmen op mijn persoonlijke behoefte aan een mooi figuur en een gezonde geest in een gezond lichaam.


Er zijn twee boeken die me geweldig goed geholpen hebben in mijn 'strijd' met eten. Het ene gaat over mindful eten, het andere voornamelijk over écht gezond eten, maar ook over de zoektocht naar een eetpatroon dat bij je past. Omdat ik toch ook veel mensen in mijn omgeving zie worstelen met eten en de behoefte aan een gezond lichaam, licht ik kort de twee boeken toe.


Mindful eating van Mercedes Wolters en Björn Prins

Dit boek beschrijft vooral wat je kunt doen om bewuster te eten en (als deel daarvan) meer te genieten van wat je ruikt, ziet en opeet. Beiden zorgen ervoor dat je meer voldoening haalt uit maaltijden en minder eet. Je leert ook veel beter luisteren naar wat je lichaam nodig heeft. Iets wat we in het tempo van alle dag wel eens teveel in de wind slagen (bv. door te eten op automatische piloot).

Het is al enkele jaren geleden dat ik het boek las, maar deze dingen bleven bij:

  • Geniet van je allereerste hap en ervaar die ten volle. Ervaar de textuur en de smaken nog voordat je begint te kauwen. Blijf met je volle bewustzijn bij die allereerste hap totdat die volledig doorgeslikt is (een betere uitleg uiteraard in het boek).

  • Eet traag! Pas na 20 minuten kan je maag het verzadigingsgevoel aan je hersenen signaleren. Door snel te eten, eten we meer. Onze hersenen weten immers nog niet dat we misschien wel al genoeg hebben.

  • Hé, het is oké om je bord niet leeg te eten. We leren kinderen om hun bord leeg te eten, ook al weten zij als de beste wanneer ze genoeg hebben. Zo leren we hen eigenlijk af om te luisteren naar hun lichaam en hun verzadigingsgevoel te respecteren.

  • Emotioneel eten is ook iets dat we als volwassenen bij kinderen kunnen installeren. Hoe vaak wordt eten niet gebruikt als beloning of troost?

  • Je kunt ook eten met je neus. Door intens te ruiken en te genieten van geuren, kun je de zin het eten dat je ruikt bevredigen.


Gewoon gezond van Karolien Olaerts

In dit boek lees je evidence based informatie in gewone mensentaal (oef!) over écht gezond eten. Er wordt zoveel gezegd en geschreven over gezonde voeding, met tal van tegenstrijdigheden, dat je op den duur niet meer weet wat je nu eigenlijk wel mag geloven. Wel, dit boek brengt raad. En er staan nog heerlijke recepten in ook (ook voor de zoetebekken)! Ik ben verkocht, zoveel is zeker. Bovendien schrijft Karolien geen diëten voor. Ze stelt dat onze voedingspatronen veranderen: wat nu bij je past, past daarom binnen tien jaar niet persé nog bij wie je bent en wat je nodig hebt of waar je van geniet.

Ik ben niet alleen fan van haar kookboek, maar ga ook vaak snuisteren op haar website: https://www.karolaskitchen.be/


Ik blijf natuurlijk op zoek naar interessante literatuur over gelukkig eten, dus tips zijn welkom!



10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page