top of page
Blog: Blog2
  • melleschoolaert

Wanderlust - Micro-adventure in Gent


Adventure is just outside your window.


19 april 2019, er staat een trip naar Gent gepland. Ik heb afgesproken met Klaar, een studievriendin die 'is blijven plakken'. We hebben allebei afgeteld en ons ongeduld via whatsapp en mail met elkaar gedeeld. Eindelijk is het zover.


's Ochtends joggen for the win!

Mijn dag begint met een zalig loopje in de ochtendzon. Vanavond eten we frietjes, dus dat loopje mag wel. Wie nog nooit 's morgens ging lopen, moet dat echt eens proberen! De ochtend is mijn favoriete moment van de dag, vooral in de lente en de zomer. De natuur ontwaakt terwijl de wereld nog slaap en de opgaande zon levert prachtige luchtspektakels op. Wandelen kan natuurlijk ook, als niet van lopen houdt.


Na een korte douche en een veel te lange zoektocht naar alle spullen die ik nodig heb voor een overnachting vertrek ik met vertraging naar Gent. Een uurtje later (ik moest ook nog tanken) kom ik met knikkende knieën aan op locatie; het drukke verkeer en bruuske remmen aan een snelheid van 120 km/u zorgen voor de nodige adrenaline op de baan.


Starten met ontbijt is altijd een goed idee!

Klaar ontvangt me met open armen. Haar begripvolle reactie op mijn half uur vertraging zorgt ervoor dat ik de stress van de ochtend kan loslaten. Ik overhandig een klein vroeg verjaardagscadeautje (gemengde notenpasta van de bio-planet, yum!) en neem plaats aan tafel. Van zodra mijn theetje en warme melk voor mijn neus staan, volgen de heerlijke ontbijtgerechtjes die Klaar heeft voorbereid: fruitsla, sojayoghurt, boekwijtpannenkoekjes, een zachtgekookt eitje en het beste zadenbrood van de bakker om de hoek. We genieten van het lekkere eten, praten, slurpen van onze thee en praten nog meer. De hoger rijzende zon laat ons weten dat het stilaan tijd wordt om de stad in te trekken. Nog snel even de fietsband oppompen en we zetten koers naar Gent. De wind in de rug en de zon op onze smoelen. We parkeren aan de Dulle Griet en wandelen zonder het echt af te spreken naar de Veldstraat.


Ontdekking 1 van de dag: de 'Monki'

Na een bezoek aan de Zara, waar ik een aantal 'opties' terug aan de kapstok hang, neemt Klaar me mee naar de Monki, een (op dat moment) nog onbekend shoppingwalhala voor mij. Als Klaar me niet warm had gemaakt, was ik de winkel nooit uit eigen beweging binnen gestapt. Hij ziet er nogal schreeuwerig uit en de trap van spiegels en zilver naar de eerste verdieping roepen spontane vluchtreacties bij me op. Maar het is algemeen geweten dat uiterlijk kan misleiden (en ik ontdekte intussen ook de web-shop, o-ow). Een jeansbroek en drie T-shirts rijker (en wat centen armer natuurlijk) lassen we een hoognodige koffiepauze in.


Iced latte à la Barbiet!


Ontdekking 2 van de dag: De Barbiet! Aka een topkoffiepleke!

Eindelijk kan ik het favoriete koffiehuisje van Klaar zelf ontdekken. De Barbiet, gevestigd in de Baudelostraat (een zijstraat van de Vrijdagsmarkt) serveert heerlijke koffies (ik spreek uit ervaring) en ik keek ook wel verlekkerd naar de taartjes en lunchkaart! Door het late ontbijt was daar echter geen plaats voor. We nemen allebei een iced-latte. Sinds Klaar veganist werd, staat mokka-ijs niet meer op het menu, maar deze iced-latte is een meer dan uitstekend alternatief! Het zegt misschien veel over de koffies die ik anders drink, maar deze koffie is echt de beste die ik drink in tijden!




Nog meer shoppen

Helemaal opgeladen en met een laag zonnecrème wandelen we naar de Ace and Tate, waar Klaar een roze zonnebril bestelt. Onze volgende stop is een curiositeitswinkeltje op de Nederkouter; Curiosa & co, waar ik zelden zonder lege handen vertrek. Ook vandaag is dat het geval, ik vind het ideale verjaardagscadeau voor mijn schoonzus (dat voorlopig nog een verrassing moet blijven, want ik moet het nog afgeven).


Apero-time! En dan... frietjes!

Met wat versnaperingen en twee frisse pintjes planten we ons in het gras naast de stadshal. We zijn duidelijk niet de enigen met dat idee. Het is leuk vertoeven en naar de mensen kijken. Tegen 19u00 loopt het water ons in de mond bij het lezen van de lange lijst frituurhapjes in de Frietketel, nog altijd het beste frietkot in Gent! Dat gaat al mee van in onze studententijd en ik kom heel graag nog eens terug! Klaar

kiest het veganistische stoofvlees, ik neem een burger. Een proevertje van het stoofvlees leert me echter dat ik dat de volgende keer toch ook zeker wil kiezen! En ik neem me voor in de keuken zelf eens te experimenteren met veganistische recepten voor stoofvlees.


Als afsluiter... Ontdekking 3 van de dag!

Met (te) volle magen gaan we naar een cafeetje om de eerste jam-sessie van Klaars vriend, Aldo te beluisteren. De solo-stukken van Aldo's leraar zijn vrij bijzonder om naar te kijken, maar we amuseren ons aanzienlijk bij het bekijken en beluisteren van de performances. we willen graag elders onze dag afsluiten en voor een laatste keer die dag ontdek ik een geweldig nieuw plekje in Gent; Le Bal Infernal, ook vlakbij de Vrijdagsmarkt. Enkele drankjes later (en heimelijke lachjes en blikken naar een knappe gast die wel 5 keer vlakbij ons aan de bar kwam bestellen), vertrekken we naar huis. De opgeblazen band hield het jammer genoeg niet even lang vol als ons, dus het wordt nog een extra wandeling. We zijn blij als we ons bedje zien en kruipen moe maar o zo voldaan in 'onze nest'.


Een micro-avontuur van de bovenste plank

Bijna een week later geniet ik nog heel intens na van mijn uitstap. Het was zo dichtbij en we hadden helemaal niets voorbereid (enkel het bezoek aan de Frietketel, dat stond vast :D). De dag was van ons, geen verplichtingen of verwachtingen. Da's vrij uniek eens je aan het werk bent. Voor mij mag het leven wel meer van dat zijn! Dankzij mijn uitstap naar Gent kan ik uitkijken naar een klein gelukje morgen, want dan trek ik mijn nieuwe broek en een nieuwe T-shirt van de Monki aan. En nieuwe kleren voor de eerste keer aantrekken, da's toch echt een klein gelukske!

5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page